از بین بردن سلول های زامبی باعث کاهش علل و عوارض دیابت در موش های چاق گردید

25 مارس 2019 - محققان کلینیک Mayo نشان دادند که حذف سلول های پیری[1]، که همچنین به عنوان سلول های زامبی شناخته می شوند، از بافت چربی موش های چاق، شدت دیابت و طیف وسیعی از علل و عوارض آن را کاهش داده و یا ناپدید می کند.یافته های این تحقیق در مجله ی Aging Cell منتشر شد.

التهاب و اختلال عملکرد بافت چربی، باعث ایجاد مقاومت به انسولین در افراد چاق می شود. در بسیاری از موارد این اختلال ناشی از ایجاد سلولهای زامبی است. تحقیقات پیشین نشان داده اند این سلولها مسئول مشکلات مرتبط با پیری و بیماری، از جمله پوکی استخوان، ضعف عضلانی، دژنراسیون عصبی و بیماری های قلبی، هستند. این سلول ها همچنین در بافت چربی افراد و موشهای چاق و دیابتی تجمع می یابند.

در این مطالعه، محققان، در موش های اصلاح شده ی ژنتیکی و موش های وحشی (طبیعی)، سلول های زامبی را به دو روش حذف کردند: با ایجاد مرگ سلولی بروش دستکاری ژنتیکی و با دادن داروهای ضد پیری(Senolytic Drug ).

داروهای سنولیتیک، بطور خاص سلول های پیری را انتخاب و از بین می برند اما بر سلول های طبیعی تاثیری ندارند. نتیجه ی حذف سلولهای پیری از بافت چربی موشهای چاق، بهبود سطح گلوکز و حساسیت به انسولین بود. همچنین فاکتورهای التهابی در موشها کاهش یافته و عملکرد سلولهای چربی به حالت طبیعی باز گشت.

داروهای سنولیتیک همچنین باعث بهبود عملکرد کلیه ها و قلب می شوند، که هر دو از عوارض رایج دیابت هستند.

پرفسور James Kirkland، مدیر مرکز تحقیقات پیری در کلینیک مایو و نویسنده ارشد این مقاله گفت: یافته های ما نشان می دهد که سلول های پیری علت التهاب مرتبط با چاقی و اختلال عملکرد متابولیکی هستند و استفاده از داروهای سنولیتیک برای از بین بردن آنها، به عنوان درمانی برای این شرایط و عوارض آن از جمله دیابت، امیدوار کننده است.

منبع و سایت خبر:

Aging Cell, 2019; e12950 DOI: 10.1111/acel.12950

www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190325120339.htm

 

 



[1]senescent cells